Ogólne warunki dostawy
-
Ważne informacje
1.1 Dla wszystkich dostaw SHP Steriltechnik Polska Sp. z o.o., zwanej dalej SHP, obowiązują wyłącznie poniższe warunki dostawy. Jeśli nie zawierają one postanowień w danej kwestii, stosuje się przepisy prawa. Ogólne warunki handlowe klienta, które odbiegają od tych warunków dostawy lub przepisów prawa, są wyraźnie odrzucane. Zostaną one również uznane za nieakceptowane w przypadku realizacji umowy, w szczególności dostawy towaru przez SHP.
1.2 Pisemne potwierdzenie zamówienia może być zrealizowane w formie faktury z towarem.
1.3 SHP nie sprawdza poprawności danych lub wymagań klienta przedstawionych w ofercie lub potwierdzeniu zamówienia.
1.4 Jeśli SHP nie zostanie pisemnie poinformowane, że klient zamawia określoną wersję produktu, dostarczana zostanie ulepszona wersja wynikająca z dalszego rozwoju technologicznego.
1.5 Jeśli SHP nie potwierdzi tego na piśmie, dostarcza w ramach tolerancji, które są dopuszczalne według norm technicznych obowiązujących w Niemczech, w szczególności norm DIN, VDE itp. -
Dostawy – czas dostawy
2.1 Dostawy odbywają się, jeśli nie uzgodniono inaczej na piśmie, „Ex Works” zgodnie z Incoterms 2020.
2.2 Jedynie czas dostawy wskazany przez SHP w potwierdzeniu zamówienia jest decydujący.
2.3 Rozpoczęcie czasu dostawy zależy od tego, czy wszystkie dokumenty, materiały i informacje wymagane do realizacji umowy, a także wymagane zezwolenia lub pozwolenia zostały dostarczone przez klienta na czas, w wymaganej formie i/lub w uzgodnionych szczegółach.
2.4 Siła wyższa, strajki, niepokoje, środki administracyjne i inne okoliczności niezależne od SHP zwalniają SHP z obowiązku dostawy na czas trwania zakłócenia i w zakresie jego wpływu. Dotyczy to również sytuacji, gdy takie zdarzenia wystąpią, gdy SHP już jest w opóźnieniu. -
Opóźnienie
Jeżeli opóźnienie wynika jedynie z lekkiego niedbalstwa SHP, jej przedstawicieli prawnych lub pomocników wykonawczych, a klient jest przedsiębiorcą, wyklucza to odpowiedzialność za szkody wynikłe z opóźnienia. -
Przejście ryzyka – wysyłka
4.1 Jeśli klient odbiera dostarczony produkt, ryzyko jego przypadkowego zniszczenia i pogorszenia przechodzi na klienta w momencie, gdy otrzyma on informację o gotowości do odbioru.
4.2 W przypadku wysyłki ryzyko (4.1) przechodzi w momencie, gdy SHP przekazało towar osobie odpowiedzialnej za realizację wysyłki. Jeśli wysyłka jest opóźniona z przyczyn leżących po stronie klienta, ryzyko przechodzi na niego w momencie otrzymania powiadomienia o gotowości do wysyłki.
4.3 Jeśli SHP wybiera sposób wysyłki, drogę transportu lub osobę odpowiedzialną za wysyłkę, odpowiada jedynie za ewentualne błędy w wyborze.
4.4 Jeśli nie uzgodniono inaczej na piśmie, to klient ma obowiązek ubezpieczenia transportu na własny koszt. SHP nie działa ani na własny rachunek, ani w imieniu klienta w tym zakresie. -
Odbiór towaru – obowiązki reklamacyjne
5.1 Każda dostawa powinna zostać sprawdzona pod kątem wad, uszkodzeń i kompletności w momencie odbioru. Reklamacje należy niezwłocznie wysłać na piśmie do SHP.
5.2 Jeśli klient jest przedsiębiorcą, należy zażądać sporządzenia protokołu szkody przez przewoźnika i, po konsultacji z SHP, w razie potrzeby powołać rzeczoznawcę do wystawienia zaświadczenia o szkodzie. -
Gwarancja
SHP udziela gwarancji na wady produktu przez okres 12 miesięcy od momentu odbioru, realizując naprawę lub wymianę. Klient nie ma prawa samodzielnie usuwać wad i domagać się zwrotu kosztów z tego tytułu. Jeśli naprawa lub wymiana przeprowadzona przez SHP zawiedzie, klient może dochodzić dalszych ustawowych praw gwarancyjnych. -
Odszkodowanie
SHP odpowiada za szkody w zakresie ustawowym w przypadku umyślnego lub rażąco niedbałego naruszenia obowiązków podczas negocjacji umowy, realizacji umowy, a także naruszenia obowiązków zapewnienia bezpieczeństwa, staranności i innych obowiązków ubocznych.
Jeśli naruszenie obowiązków przez SHP zagraża realizacji celu umowy lub życiu klienta, SHP ponosi odpowiedzialność przy lekkim niedbalstwie za szkody, które mogą być ubezpieczone, do wysokości, której można się spodziewać w zwykłym przebiegu zdarzeń. Szkody wynikłe z przestojów w działalności klienta oraz utracony zysk nie będą rekompensowane przy lekkim niedbalstwie.
SHP ponosi odpowiedzialność za szkody w zakresie powyższym również za swoich przedstawicieli prawnych lub pomocników wykonawczych. Powyższa zasada odpowiedzialności jest wyczerpująca. Nie można dochodzić dalszych roszczeń odszkodowawczych przeciwko SHP, również w przypadku odpowiedzialności deliktowej SHP. Roszczenia wynikające z ustawy o odpowiedzialności za produkt z dnia 15.12.1989 pozostają jednak nienaruszone. -
Ceny
8.1 Ceny obowiązują „Ex Works” zgodnie z Incoterms 2020. Podatek VAT zostanie doliczony według obowiązującej stawki.
8.2 Ceny nie obejmują podatków, opłat, składek ani innych należności, ani kosztów dodatkowych, takich jak opakowanie, ubezpieczenie, transport, opłaty za przewóz, instalację, montaż, uruchomienie itp. -
Płatności
9.1 Płatności są natychmiastowe i wymagają pełnej kwoty po otrzymaniu faktury. Jakiekolwiek odliczenie rabatów lub zniżek wymaga wcześniejszego pisemnego uzgodnienia.
9.2 Płatności są realizowane przelewem na konto SHP. Przyjmowanie czeków lub weksli jest tylko formalnością. Przyjęcie weksli wymaga wcześniejszej pisemnej zgody i nie stanowi odroczenia płatności, chyba że zostało to wyraźnie potwierdzone. -
Zastrzeżenie prawa własności
10.1 SHP pozostaje właścicielem dostarczonych produktów, aż do momentu pełnej zapłaty przez klienta należności wynikających z dotychczasowych umów. Należy do nich również należności z tytułu czeków, weksli oraz z bieżących faktur lub rachunków. -
Prawo zastawu
11.1 Klient i SHP uzgadniają, że SHP ma prawo do zastawu na rzeczach klienta, które znalazły się w posiadaniu SHP w związku z realizacją umowy, w celu zabezpieczenia istniejących lub przyszłych roszczeń SHP wobec klienta z tego samego stosunku prawnego. -
Potrącenie – zatrzymanie
12.1 Klient może dokonać potrącenia jedynie z roszczeniami niekwestionowanymi lub prawomocnie ustalonymi.
12.2 Prawo zatrzymania zgodnie z § 273 BGB i §§ 369 ff. HGB przysługuje klientowi tylko wtedy, gdy roszczenie, które daje podstawy do tego prawa, wynika z tego samego stosunku prawnego co roszczenie SHP. -
Właściwy sąd
13.1 Jeżeli klient jest przedsiębiorcą lub nie ma ogólnej jurysdykcji sądowej w kraju, właściwym sądem będzie Magdeburg, również dla spraw związanych z wekslami i czekami.
13.2 SHP ma jednak prawo dochodzić ochrony prawnej w każdym innym sądzie, który na mocy prawa Niemiec lub kraju siedziby klienta będzie właściwy dla danego sporu. -
Inne postanowienia
14.1 Miejscem wykonania płatności przez klienta jest zarejestrowana siedziba SHP.
14.2 Jeśli jakiekolwiek postanowienie tych warunków będzie całkowicie lub częściowo nieważne, nie wpływa to na ważność pozostałych postanowień.
14.3 Zastosowanie ma prawo Niemiec, z wyłączeniem Konwencji Narodów Zjednocz